Nowy, najnowocześniejszy kampus
Innowacyjne pomysły potrzebują inspirujących przestrzeni, aby ożyć.
Urodzony w 1988 roku jako syn chorwackich robotników budowlanych, Mate Rimac zawsze był zafascynowany samochodami i ich technologią. Po wygraniu wielu międzynarodowych konkursów szkolnych i zarejestrowaniu dwóch patentów już w wieku 17 lat, 21-letni Mate Rimac założył swoją firmę Rimac Automobili w 2009 roku, jeszcze na studiach. W ciągu nieco ponad dekady firma Rimac Automobili rozrosła się z jednego człowieka w garażu do ponad 1000-osobowej potęgi technologicznej. Dziś Mate Rimac ma zamiar zbudować najbardziej inspirujący i przemyślany kampus na obrzeżach Zagrzebia/Chorwacji, który ma pomieścić ponad 2500 pracowników.
Na powierzchni 200.000 metrów kwadratowych Chorwaci planują futurystyczny kampus z produkcją, centrum badawczo-rozwojowym i budynkami administracyjnymi. Renomowanichorwaccy architekci z 3LHD dostarczają projekt dla globalnej siedziby Rimac w Kerestinec na obrzeżach Zagrzebia.
Nowy kompleks, z dwoma oddzielnymi budynkami dla Działu Badań i Rozwoju oraz Działu Produkcji, będzie położony w naturalnym środowisku i będzie zawierał wiele innowacyjnych elementów. Należą do nich: produkcja żywności organicznej na miejscu, tor testowy, zakład testowania i produkcji baterii, linia produkcyjna hipersamochodów, centrum dowodzenia, salony wypoczynkowe dla pracowników, a nawet rodzime owce. Powierzchnia zabudowana wynosi 100 000 metrów kwadratowych.
Rimac Campus będzie budowany w dwóch fazach, a kompleks ma być inwestycją o wartości ponad 200 milionów euro. Prace budowlane na nowym terenie rozpoczną się jeszcze w tym roku. Całkowicie neutralny dla klimatu zakład produkcyjny zostanie otwarty w 2023 roku: "Kampus jest naszą trampoliną dla planów wzrostu, które mamy na następną dekadę i dalej. Wzmacnia nas jako niszowego producenta hipersamochodów, jako wiodącego dostawcę Tier 1 technologii napędu elektrycznego dla największych światowych producentów samochodów oraz jako pioniera w dziedzinie autonomii i autonomicznej mobilności", wyjaśnia Mate Rimac. Pomocna ma być również współpraca z producentami samochodów Porsche i Hyundai. Na terenie kampusu znajdą się również biura i pomieszczenia firmy Greyp - producenta rowerów elektrycznych założonego również przez Mate Rimaca.
Jeszcze przed końcem tego roku ma powstać spółka joint venture o nazwie Bugatti-Rimac. Grupa Rimac obejmie większościowy pakiet 55% udziałów w szlachetnej marce Bugatti należącej do VW, podczas gdy Grupa VW będzie posiadać pozostałe 45% udziałów w nowej spółce poprzez Porsche. Według Porsche, głównym celem jest połączenie doświadczenia Bugatti w branży hipersamochodów i innowacyjnej siły Rimac w e-mobilności. Mate Rimac postrzega ogłoszone przejęcie jako "naprawdę ekscytujący moment". "Razem łączymy naszą wiedzę, technologie i wartości z myślą o stworzeniu w przyszłości bardzo wyjątkowych projektów" - mówi Chorwat, który będzie również szefem nowej spółki joint venture. Utworzenie nowej firmy jest jeszcze uzależnione od zgód regulacyjnych.